A Wednesday a Netflix valaha legnézettebb sorozata. A benne elhangzó zenéket Magyarországon, a Budapest Scoring stúdióban, magyar zenészekkel vették fel a komponista, Danny Elfman személyes irányításával, Tim Burton rendezésével. A főszereplő csellószólóit Ölveti Mátyás játszotta fel a megrendelő személyes kérésére.
A Budapest Scoringot 2012-ben alapítottam azzal a céllal, hogy a hollywoodi keresletet összekössem a magyarországi kínálattal, tekintve, hogy kiváló zenészeink és szakképzett hangmérnökeink vannak Magyarországon. 2007-ben költöztem ki Los Angelesbe, ahol bár elsősorban filmzeneszerzéssel és hangszereléssel foglalkoztam, de úgy alakult, hogy egy idő után belevágtam ebbe is. Igazából az élet hozta.
Nemzetközi szinten több scoring zenekar van a világban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában is. A nagy filmzenéket hagyományosan Londonban és Los Angelesben készítették mindig is, de most úgy tűnik, hogy a szomszédos országok zenekarait megelőzve Budapest feljött a harmadik helyre, s hozzánk is rendszeresen érkeznek hatalmas produkciók. Több Oscar-díjas produkcióban részt vettünk, említhetném a négy Oscart bezsebelt Élősködőket, vagy a Tűnj el! című filmet. A sorozatok közül kiemelném a Star Wars animációs filmeket (Rebels, Bad Batch), melyeken már évek óta rendszeresen dolgozunk, továbbá a Squid Game (Nyerd meg az életed), az Outlander (A kívülálló), a Foundation (Alapítvány) vagy a Kobra Kai sorozatokat, amelyekben szintén a Budapest Scoring zenéje hallható.
Hogyan választották ki erre a munkára a zenekart?
Sapszon Bálint: Danny Elfmannel dolgoztunk már együtt máskor is, így nem voltunk egymás számára ismeretlenek. A sorozat másik zeneszerzője, Chris Bacon is nagyon jókat hallott rólunk, így végül mindketten mellettünk döntöttek. Az volt az eredeti koncepció, hogy a csellószólókat Los Angelesben veszik majd fel. Ez eleinte így is volt, de miután meghallották Ölveti Mátyás, a zenekar csellószólam-vezetőjének a játékát, onnantól Los Angeles-i csellista helyett rá bízták a szólókat.
Önt ezek szerint nem ismerték korábbról a zeneszerzők.
Ölveti Mátyás: Nem. Ez ilyenkor bizalmi alapon működik, tehát az első session alkalmával egy-két kisebb szólót írtak, viszont azokkal annyira elégedettek voltak, hogy utána már minden szólót rám bíztak. Illetve folyamatosan egyeztettünk, hogy biztosan minden felvétel alkalmával ott tudjak lenni.
Hogyan zajlott a felvétel? Hogyan instruáltak a zeneszerzők?
Sapszon Bálint: Danny Elfman és Chris Bacon Los Angelesből online hallgatták a felvételeket és instruálták a zenekart. A modern technológiának köszönhetően már nem is kell feltétlen Budapestre repülni, akár a hálószobájából, pizsamában is követheti a szerző a munkánkat, ha úgy tetszik. Természetesen továbbra is az a optimális, ha itt tud lenni a szerző a stúdióban, de legtöbbször a rengeteg munka miatt ez nem fér bele az idejük
Nyitókép: Ölveti Mátyás csellóművész
Fotók: Szende Viktor
Forrás: Kultúra.hu